معنای صلوات

ستاره های جاویدان

این وبلاگ توسط یکی از دانش آموزان دبیرستان نمونه حضرت آمنه ساخته وتحت نظر استاد گرانقدر سرکار خانم حیاتی اداره میشود.

هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور و کان بالمومنین رحیما (احزاب-۴٣)

اوست ان کس که بر شما سلام و صلوات می فرستد و فرشتگانش نیز بر شما سلام و درود می فرستند تا شما را از تاریکی بیرون اورده و به روشنایی رسانند و خداوند بر اهل ایمان مشفق و مهربان است.

 در جای دیگر قران امده است که خداوند و فرشتگانش بر نبی صلوات می فرستند؛ ای اهل ایمان شما نیز بر او سلام و صلوات فرستید و به تمام و کمال تسلیم حق شوید. این ایه حکایت از آن دارد که صلوات فرستادن کاری نیست که به ادای کلماتی چند انجام شود و این صلوات معمول که ما به نسبتهای گوناگون به محمد و آل محمد می فرستیم مانند نماز تنها یادآوری است از انچه باید کرد. چنانچه وقتی در نماز می گوییم اهدانا الصراط المستقیم یعنی ما را به راه راست هدایت فرما، این کلمات در حکم دعاست، اما به راه مستقیم رفتن نیست، راه مستقیم را باید برگزید و در ان طی طریق کرد. ان دعا این وظیفه را بر دوش ما می گذارد که در هر لحظۀ زندگی، خدا را به یاد اوریم و راهی طریق حق و صراط مستقیم باشیم و عبادت اصلی همان رفتن به راه راست است. صورت نماز ذکر و یاداوری است چنانچه فرمود: " اقم الصلوه لذکری" نماز را بپا دارید تا به یاد من باشید. و در حقیقت در دنبال ان باید شنید که " و بیاد من باشید تا به راه مستقیم فطرت من که فطرت شما نیز همان است حرکت کنید و به سوی من سیر کنید تا به دیدار من برسید" " و من کان یرجو لقاء ربه فیعمل عملا صالحا ولاشرک بعباده ربه احدا" هر که امید بسته است که با پروردگار خویش دیدار کند باید که کار نیکو یعنی اعمال صالح به جای اورد و هیچ کس را در عبادت پرودگار شریک نگرداند.

و چنین است در صلوا ت که ان کلمات ما را متذکر نبی می کند تا به راه پیامبر برویم و به اوصاف او اراسته شویم تا به جایی رسد که نفس وجود ما درود بر آن پیامبر گرامی باشد. چنان که هر کسی با ما اشنا شد با مشاهده اوصاف و اخلاق و رفتار ما بگوید صلوات بر محمد و آل محمد که چنین پیروان صادق و مخلص پرورده است. صلوات فرستادن کاری است که خداوند به دوش ما نهاده است و خود او و فرشتگان به همان معنای سیر دادن از تاریکی به روشنایی مشغول فرستادن صلوات بر نبی و همه بندگان صالح هستند.

و جملۀ رایج صلوات که عبارت است از " الهم صلی علی محمد و آل محمد" بحقیقت دعایی است  از جانب ما که طلب سلام و درود کنیم از جانب خداوند بر پیامبر و خاندان او اما آن صلوات که فرستادن ان بر عهده ماست بدین قدر حاصل نمی شود.

مائده های فرهنگی - دکتر الهی قمشه ای - انتشارات پیک علوم



نظرات شما عزیزان:

hayati
ساعت23:22---18 ارديبهشت 1391
be omid tofig rozafzonپاسخ: با تشکر از بازید استادم خانم حیاتی ،تا رسیدن مطالب جذاب با ما در ارتباط باشید با تشکر مدیریت وبلاگ

حسین
ساعت23:03---4 ارديبهشت 1391
سلام
از آغازش پیداست که وبلاگ عالیه


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در دو شنبه 4 ارديبهشت 1391ساعت 22:40 توسط مریم ترکمن| |

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin